SU
SuomenUrheilu
Ajankohtaista urheilusta
Live · 5 ottelua
Liiga:HPK – Kärpät0–01. erä
Liiga:Ilves – K-Espoo1–11. erä
Liiga:Jukurit – KalPa0–11. erä
Liiga:KooKoo – Pelicans1–31. erä
Liiga:Lukko – Ässät0–11. erä

Vainion SE on 2.20,39 – onko alle 2.20 suomalaisnaiselta realistinen tavoite?

Maratonmatka
Maratonmatka
6 päivää sitten
3 vastausta 5 katselua

Alisa Vainio juoksi Suomen ennätyksen 2.20,39 Sevillassa helmikuussa 2026, ja hän on tämän kauden Euroopan mestari. Berliinin maratonille hän lähti tänään tavoitteenaan alle 2.20.

Berliini on radoista nopein, joten olosuhteet ovat niin hyvät kuin ne voivat olla. Silti raja on kova. Kyse on yli kahdenkymmenen sekunnin parannuksesta omaan ennätykseen, ja maratonilla se on pitkä matka.

Vainio on itse sanonut, että hänen vahvuutensa on nopea palautuminen. Se selittää sen, miksi hän pystyy kilpailemaan tiuhaan tahtiin ilman että taso romahtaa. Hänen taustansa on koottu tänne: https://suomenurheilu.fi/alisa-vainio/

Minua kiinnostaa enemmän se pidempi kysymys. Suomessa naisten maraton on ollut pitkään paikallaan, ja nyt yhtäkkiä ollaan kansainvälisellä tasolla. Onko tämä yhden urheilijan juttu vai onko taustalla jotain, joka näkyy myös seuraavassa sukupolvessa?

Mitä te uskotte – jääkö 2.20 lopulta rikkomatta vai näemmekö sen vielä tällä vuosikymmenellä?

3 vastausta

1. Kilometri_35
    Kilometri_35 vieras

Berliinissä se menee jos kroppa kestää 35 kilometrin jälkeen. Rata on niin nopea että vauhti tulee melkein ilmaiseksi ensimmäiset kaksi tuntia, ja sitten alkaa oikea kisa.

2. Juoksukoulu_Jonna
    Juoksukoulu_Jonna vieras

En usko että tämä on yhden urheilijan juttu. Suomessa on nyt selvästi enemmän naisia, jotka treenaavat maratonia tosissaan eivätkä vain harrastemielessä. Se näkyy tuloksissa viiden vuoden viiveellä.

3. Kellon_kanssa
    Kellon_kanssa vieras

Olen skeptinen. Kahdenkymmenen sekunnin parannus kuulostaa pieneltä, mutta maratonilla se tarkoittaa noin puolen sekunnin parannusta joka kilometrille yli neljänkymmenen kilometrin matkalla. Se ei tapahdu pelkällä hyvällä päivällä.

Jätä vastaus

Ei kirjautumista. Valitse nimimerkki, kirjoita vastauksesi — linkit poistetaan automaattisesti.
0 / 1000